Chatbot ymmärtää kieliä ja on persoonallinen

Chatbot voidaan toteuttaa ensin esim. suomenkielisenä, ja siihen voidaan rakentaa valmiiksi useiden kielien tuki. Alkuvaiheessa botti vastaa aina suomeksi, mutta pystyy jo nyt ymmärtämään muitakin kieliä riittävästi. Kielellistä ymmärtämistä helpottaa, että ohjelma tekee tarkentavia kysymyksiä tarvittaessa.
Eräässä pilotissa ohjelma koostui kolmesta kielikomponentista: toiminnallinen moduuli, kysymys- ja persoonallisuusmoduuli.

Toiminnallinen moduuli huolehtii palvelutapahtumista. Tekoäly pyrkii tunnistamaan käyttäjän tavoitteen riittävällä luottamusvälillä. Tälle moduulille erityisen tärkeää on täsmällinen ymmärrys, joten tavoitteen tunnistamisen jälkeen dialogit suunniteltiin ohjatuiksi. Käyttäjiltä siis kysytään ja varmistetaan kaikki tapahtumalle olennaiset seikat.

Kysymysmoduuli huolehtii asiakaspalvelukysymyksiin vastaamisesta. Tämän moduulin tehtävänä on löytää avainsanojen avulla oikea kysymys-vastauspari.

Persoonallisuus lisättiin Kworkin aikaisempien havaintojen perusteella. Käyttäjät usein haluavat kysyä botilta miten menee, kuka olet tai mikä on elämän tarkoitus. Myös kiroiluun ja epäasiattomuuksiin vastaaminen hoidettiin persoonallisuusmoduulilla.

Jatkossa chatbotiin voidaan lisätä äänituki, ja käyttäjä voi puhua komentonsa. Jatkossa botti voi myös sisäisessä käytössä antaa vastauksensa ääneen, ja joissain tapauksissa myös asiakaskäytössä. Suurin haaste on nykyisten äänigeneraattorien epämiellyttävä äänenlaatu – mutta yhdistelemällä nauhoitteita voidaan luoda samanlainen kokemus kuin juna-asemien kuulutuksissa nykyään.