15 tapaa käyttää chatbottia – Chatbot ja tekoäly ihmisten arjessa

Monet yritykset ovat jo tietoisia digitalisaation tuomista mahdollisuuksista ja kilpailueduista. Törmäämme nykyään jatkuvasti uusiin chatbot-integraatioihin, niin suuryritysten, kuin startupienkin toiminnassa.

80% Oraclen kyselyyn vastanneista yrityksistä ennustaa käyttävänsä chatbottia 2020 mennessä.

Jää nähtäväksi toteutuuko tämä ennuste, mutta chatbottien käyttö on selvästi kasvussa. Etenkin verkkokaupoissa ja chat-asiakaspalvelussa tekoäly ja chatbotit ovat osoittautuneet todella tehokkaiksi.

Mitä enemmän tietoja chatbot saa asiakkaasta ja asiakkaan ostokäyttäytymisestä, sitä paremmin se pystyy tarjoamaan kullekin asiakkaalle heidän haluamaansa palvelua, tuote ehdotuksia ja tarjouksia.

Digitalisaatio tarjoaa paljon ylellisyyksiä, sekä käytännöllisiä ratkaisuja tavallisten ihmisten arkeen.

Alla voit tutustua 15:een mielenkiintoiseen esimerkkitapaukseen chatbottien käytöstä.

  1. Vaateshoppailu

Monet muotibrändit ovat integroineet chatbotin osaksi omaa asiakaspalveluaan. Botit toimivat asiakkaiden henkilökohtaisina avustajina. Ne etsivät ja ehdottavat asiakkaille valikoimasta löytyviä tuotteita, jotka vastaavat asiakkaiden hakemia vaatekappaleita. Esimerkiksi, H&M:n Kik chatbot ja Tommy Hilfigerin Facebook botti tarjoavat ehdotuksia sopivista vaatekokonaisuuksista, joissa on käytettä asiakkaan hakemaa vaatekappaletta. Botin kautta voi selata eri tyylejä, sekä katsoa videoita mallistoista.

  1. Musiikkibotit

Musiikki chatbotit informoivat faneja artistien uusista julkaisuista ja live tapahtumista. Hardwellin virallinen chatbot osallistaa käyttäjiä järjestämällä äänestyksiä esimerkiksi viikon parhaan biisin valitsemiseksi.

Osa artisteista kuten Bastille käyttää chatbottia markkinoimaan uusinta albumiaan. JustinBieberBot kertoo faneille uutisia ja huhuja artistiin liittyen.

  1. Chatbotit matkustajien apuna

Nyt chatbotit voivat auttaa matkustajia lentojen löytämisessä, varaamisessa ja vaikka matkan suunnittelussa. Kayak on yksi erinomaisista matkailu-chatboteista, joka löytää halvimmat lennot nopeasti ja antaa käyttäjän bookata lennot suoraan Facebook Messengeristä. Budjettimatkaajat voivat halutessaan pyytää chatbotilta listan, joka näyttää määritetylle budjetille sopivimmat sijainnit ja ajat, jolloin on kannattavinta matkustaa kyseisiin kohteisiin. Tämän lisäksi botti pystyy antamaan ideoita eri aktiviteeteille matkan aikana, sekä näyttämään paikkoja mistä voi esimerkiksi vuokrata auton.

Osa chatboteista pystyy seuraamaan tämänhetkisiä lentoja, odotusaikoja, sekä viivästyksiä.

Lento-alan lisäksi myös juna- ja laiva-alalla on käyttössä vastaavanlaisia chatbotteja, jotka helpottavat matkan suunnittelussa ja toteuttamisessa.

  1. Säätiedustelu

On olemassa lukuisia sääbotteja, joilta voi kysellä esimerkiksi päivän säätä tai lämpötilaa tietyllä alueella. Kik pikaviestin apin sääbotti antaa 3 – 7 päivän sääennusteen käyttäjän valinnan mukaan. Osa boteista antaa myös säävaroituksen, mikäli yllättäviä sadekuuroja on luvassa.

  1. Ruoan tilaus ja reseptit

Yksi ensimmäisistä tunnetuista brändeistä, joka otti chatbotin käyttöönsä oli Domino’s Pizza. Tämä Messenger-botti antaa asiakkaalle kolme vaihtoehtoa – Viimeaikainen tilaus, Helppo tilaus ja Seuraa.

Valitsemalla ”Viimeaikainen tilaus” botti asettaa tilaukseen asiakkaan viimeksi tilaaman pizzan. ”Helppo tilaus” asettaa tilaukseen pizzan, jonka täytteet asiakas on valinnut etukäteen. Käyttäjät voivat myös suorittaa ”Helppo tilaus”-toiminnon pelkästään kirjoittamalla pizza emojin chattiin. ”Seuraa” ominaisuus antaa käyttäjälle mahdollisuuden seurata pizzan valmistumis- ja toimitusprosessia.

Muutkin suuret pikaruokaketjut, kuten Pizza Hut, Tacobell, Burger King ja Wings top käyttävät vastaavanlaista chatbot-palvelua.

Whole Foodsin Messenger-chatbotti antaa käyttäjien selata heidän tuotteitaan ja pyynnöstä tarjoaa ruokareseptiehdotuksia käyttäjän hakemille aineksille. Käyttämällä eri hakusanoja, kuten vegaani, keitto, Tex Mex, tai jälkiruoka käyttäjät voivat tarkentaa hakua eri aineksiin, ruokalajeihin ja ruokakulttuureihin.

 

  1. Avustus henkilökohtaisten raha-asioiden kanssa

Bank of Americalla on palveluksessaan chatbotti nimeltä Erica, joka lähettää asiakkaille huomautuksia, näyttää maksutaseen tiedot, ehdottaa miten säästää rahaa, antaa ajantasaiset luottotiedot, maksaa laskut ja auttaa asiakkaita yksinkertaisten tilitapahtumien, kuten rahansiirtojen kanssa.

Analysoituaan asiakkaan tietoja Erica pystyy tarjoamaan asiakkaille personoituja kehotuksia, tarjouksia, ja neuvoja raha-asioiden kanssa.

On myös olemassa monia muita finanssi-chatbotteja, jotka antavat esimerkiksi hyödyllistä tietoa osakemarkkinoiden kulusta, seuraavat omia henkilökohtaisia raha-asioita, tai auttavat asuntolainan etsimisessä.

  1. Kokouksen järjestäminen ja aikataulutus

”Meeting bot” on Slackissa toimiva chatbot, joka helpottaa palaverien organisoinnissa ja aikataulutuksessa. Se voi tarkistaa kaikkien työntekijöiden aikataulut ja siten pyynnöstä etsimään parhaiten sopivat ajat ja tilat tapaamisen järjestämiselle. Sen kautta voi myös ilmoittaa tapaamisesta myöhässä oleville, ja pyytää heitä kiirehtimään.

  1. Uutiset

Chatbotit esittelevät uuden tavan lukea päivän uutiset. Valtamediayritykset CNN, Fox News ja The Guardian ovat lanseeranneet omat Messenger-bottinsa, joiden kautta käyttäjät voivat lukea tuoreimmat uutiset. Eri hakusanoja käyttämällä lukijat voivat etsiä uutisia haluamistaan aiheista ja tietyiltä ajankohdilta.

Monilla muillakin yrityksillä on käytössään chatbotteja, jotka tarjoavat alakohtaisia uutisia, kuten teknologia-, tai talousuutisia.

  1. Deittailu

Foxsy on Facebook Messengerissä toimiva uusi deittipalvelu, joka saattaa tulevaisuudessa syrjäyttää Tinderin. Oman profiilin tiedot täyttyvät helposti ja mukavasti keskustelun muodossa. Mitä enemmän tietoa chatbotti saa, sitä paremmin se pystyy etsimään käyttäjälle sopivia ehdokkaita. Foxsy on suunniteltu toimimaan ystävänä, joka etsii parhaiten sopivat parit ja esittelee heidät toisilleen.

  1. Rahan lähetys

Slackin Paypal-botin avulla käyttäjät voivat lähettää rahaa kirjoittamalla ”Paypal lähetä $X @käyttäjätunnus.”

  1. Työnhaku – Työmarkkinatori

Mikä on työmarkkinatori?

Työmarkkinatori on kehitteillä oleva suomalainen, julkisten ja yksityisten toimijoiden yhteinen alusta, joka tarjoaa työnhakijalle ja työnantajalle kaiken tarvittavan yhden helppokäyttöisen verkkopalvelun kautta.

”Tulevaisuuden Työmarkkinatorilla julkinen sektori tuottaa alustan sekä peruspalvelut työnhakijalle ja työnantajalle. Mukaan liittyneet yksityisen ja kolmannen sektorin toimijat tarjoavat asiakkaille kehittyneempiä palveluita.”

Tekoälyratkaisuja tekevä Kwork Innovaatiot on ollut mukana tässä työnvälityksen kehittämishankkeessa, jonka tavoitteena on työpaikkojen ja työntekijöiden kohtaamisen hankaluuden helpottaminen digitalisoinnin keinoin.

Itseoppiva ja huolella koulutettu tekoälyllinen chatbot tulee tarjoamaan parhaat ratkaisut työnhakijoille, heidän osaamisen, elämäntilanteen, ja yksilölliset haasteet huomioiden.

  1. Ravintolapalvelut

Yhdysvaltalaisen ravintolan Allsetin chatbot-palvelu antaa käyttäjille mahdollisuuden varata pöydän, tilata ja maksaa aterian, sekä jättää tippiä botin kautta etukäteen. Tämä palvelu soveltuu mainiosti etenkin yrityksille, jotka haluavat säästää aikaa esimerkiksi lounastapaamisen hoitamisessa.

Kaikki ravintola chatbotit eivät kuitenkaan ole ravintolakohtaisia, vaan esimerkiksi Guestfriend käyttää ravintoloiden julkisesti saatavilla olevaa tietoa, kuten aukioloaikoja ja osoitteita, jotta käyttäjät voivat etsiä eri ravintolavaihtoehtoja sijainnin, aukiolon, hintojen, tai ruokakulttuurin perusteella.

  1. Ohjekirja autonkuljettajille

Daimler AG ja IBM ovat yhdessä kehittäneet oman virtuaalisen avustajansa nimeltä ”Ask Mercedes”. Tämän chatbotin saa ladattua appina puhelimeen tai sille voi jutella pikaviestin palveluissa. Käyttäjät voivat kysyä botilta samoja kysymyksiä, kuin mitä he kysyisivät keneltä tahansa Mercedes asiantuntijalta. Ask Mercedes pystyy vastaamaan kaikkiin auton ominaisuuksiin ja toimintoihin liittyviin kysymyksiin.

Chatbot ilmoittaa, mikäli autossa on jotain häiriöitä tai, kun öljyt pitäisi vaihtaa. Botin kautta käyttäjä voi sopia tapaamisen autohuoltamolla.

 

  1. Kaupunkien kunnossapito

Etelä-Carolinan osavaltiossa, Charlestonin kaupungin pohjoisosassa on käytössä Messengeriin ja Twitteriin integroitu chatbot nimeltä Citibot, jonka kautta asukkaat voivat valituksia epäkunnossa olevista liikennevaloista. Citibot välittää korjauspyynnön eteenpäin.

Kaupungin puhemiehen mukaan Citibotin käyttöönoton jälkeisen kuuden kuukauden aikana Pohjois-Charleston on korjannut, tai vaihtanut 114% enemmän roskakoreja, korjannut 195% enemmän katu- ja liikennevaloja, täyttänyt 76% enemmän kuoppia, ja korjannut 114% enemmän katumerkkejä.

  1. Apua veroasioissa

Monesti veroasioita hoitaessa toivoisimme, että niin puuduttavaan hommaan olisi automatisoitu ratkaisu. Esimerkiksi veroilmoitusta tehdessä netissä, saatamme tarvita apua, mutta veron tarjoamaa palvelua voi olla vaikea seurata ja se ei tunnu henkilökohtaiselta.

Australiassa käyttöönotetun TaxBotin avulla ihmiset voivat hoitaa yksinkertaiset veroilmoitukset Messengerin kautta. Tämä chatbot toimii virtuaalisena kirjanpitäjänä, joka kysyy käyttäjältä tarvittavat tiedot ja sen jälkeen valmistaa veroilmoituksen käyttäjän puolesta. Koko prosessi hoituu viidessä minuutissa.

Ahvenanmaalaiset joutuvat usein maksamaan arvonlisäveron tuplana, koska Ahvenanmaa ei kuulu Suomen ja EU:n ALV-alueeseen. Ahvenanmaalle myynti ilman arvonlisäveroa on haastavaa verkkokaupoille kansallisten asiakirjaselvitysten takia.

Kworkin tekemän chatbotin avulla ahvenanmaalaiset voivat pyytää takaisinmaksua ylimääräisestä arvonlisäverosta. Chatbot pyytää tarvittavat tiedot ja sitten valmistaa takaisinmaksupyynnön myyjän omalla kielellä. Botti myös ohjeistaa myyjiä EU:n lainsäädännöllisissä asioissa, niin että he voivat automatisoida ALV-käsittelyn tulevaisuudessa.