Chatbot avuksi vaikuttajien markkinointikampanjaan – Tehokkaampaa vaikuttajamarkkinointia!

Chatbotit ovat tällä hetkellä hehkutettu ilmiö tekoäly- ja teknologia-alalla. Olette ehkä jo huomanneet, että monet yritykset ovat hyödyntäneet chatbot-teknologiaa omassa markkinoinnissaan ja osalla yrityksistä chatbotintegraatio on suunnitelmissa lähitulevaisuudessa. Toinen vielä suurempi ilmiö, josta moderni kulttuurimme heijastuu vahvasti tänä päivänä, on vaikuttajamarkkinointi. Sosiaalisen median valtava suosio on tuonut uusia kanavia ja mahdollisuuksia jo ennestään tuttuun vaikuttajamarkkinointiin. Siitä on tullut uusi kuuma trendi tubettajien ja muiden nettijulkkisten keskuudessa, joka puolella maailmaa.

Voidaanko nämä kaksi jättitrendiä yhdistämällä saada aikaiseksi jotakin vielä parempaa?

Tässä artikkelissa kerron sosiaalisen verkoston roolista vaikuttajamarkkinoinnissa, sekä siitä miten vaikuttajat ja yritykset voivat hyötyä chatbottien integroimisesta omaan vaikuttajamarkkinointikampanjaansa.

Mitä tarkoittaa vaikuttaja?

Lyhyesti selitettynä, vaikuttaja on henkilö, joka on käyttänyt aikaa ja vaivaa oman brändinsä rakentamiseen ja oman yleisönsä kasvattamiseen. Yleensä vaikuttajilla on seurantaa, jonkin tietyn markkinaraon keskuudessa. Vaikuttajat voivat olla esimerkiksi julkisuuden hahmoja, jonkin toimialan asiantuntijoita, tai bloggaajia. Kansainvälisillä suuren luokan vaikuttajilla voi olla miljoonia seuraajia. Tänä päivänä nouseva trendi on niin kutsutut ”mikrovaikuttajat”, joiden seuraajaryhmä vaihtelee 10,000 ja 200,000 välillä. Suomessa tämä luku on yleensä hieman pienempi, noin 2000 – 5000.

Auktoriteetin, asiantuntemuksen, tai asemansa avulla vaikuttajat pystyvät vaikuttamaan seuraajiensa ostopäätöksiin.

Mitä on vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi on vaikuttajan tekemää sisältöjohteista markkinointia, yhteistyössä yrityksen kanssa. Yritykset etsivät omien arvojen ja kohderyhmän kannalta heille sopivia henkilöitä, jotka kertovat yrityksen tuotteista tai palveluista. Nykyään vaikuttajat, etenkin mikrovaikuttajat, kommunikoivat yleisölleen sosiaalisen median kautta, videoiden tai blogitekstien muodossa.

Yleisin vaikuttajamarkkinoinnin keino on yrityksen antaman tuotteen kokeilu ja esittely vaikuttajan toimesta, vaikuttajan omalla sosiaalisen median kanavalla. Esittelyn jälkeen vaikuttaja antaa tuotteesta positiivista palautetta, sekä suosittelee sitä seuraajilleen.

Nielsen 2015 tekemään maailmanlaajuiseen mainosluottamuskyselyyn vastanneiden mielestä luotettavin mainonnan muoto oli suositus henkilöltä, jonka he jo tunsivat. 84% nettikyselyyn vastanneista oli tätä mieltä.

Molempia osapuolia hyödyttävällä yhteistyöllä, sekä yritys, että vaikuttaja saavat haluamansa. Yritys saa lisää näkyvyyttä brändilleen, sekä mahdollisuuden kasvattaa tuotteensa myyntiä. Vaikuttaja saa yritykseltä sponsorirahaa, tai ilmaistuotteita. Mikäli vaikuttajaa sponsoroiva yritys on tunnettu ja hyvämaineinen, tuo se myös paljon etuja ja uusia seuraajia vaikuttajan omalle brändillekin.

Vaikuttajamarkkinoinnissa voi toimia myös ulkopuolinen palvelu, kolmantena osapuolena, joka saattaa yrityksen ja vaikuttajan yhteen, sekä auttaa markkinointikampanjan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Suurimalla osalla yrityksistä ei ole varaa ostaa itselleen mainosspottia televisiosta. Sen takia mikrovaikuttajan avulla markkinointi, hänen sosiaalisen median kanavien kautta, on mainio vaihtoehto. Käyttämällä kanavaa, jolla on jo 10,000 – 200,000 aktiivista seuraajaa, ja kustannukset lähes olemattomat, on erittäin tehokasta markkinoida.

Sosiaalisten verkostojen kautta markkinointi mahdollistaa spontaanit ostoprosessit. Heti kun kuluttaja on nähnyt tuotteen netissä, hän pystyy ottamaan yhteyttä jälleenmyyjään. Tämän takia vaikuttajien käyttämät sosiaaliset verkostot ovat todella käteviä spontaanien ostopäätösten aikaansaamiseksi.

Chat viestit ovat syrjäyttämässä sähköpostin asiakaskontaktien luomisessa ja ylläpidossa.

Sähköpostien suosio kuluttajien keskuudessa on laskussa. Monet kuluttajat eivät halua enää antaa sähköpostiosoitettaan vaihtokauppana esimerkiksi ilmaisesta latauksesta. He saattavat jopa peruuttaa tilauksensa yrityksen sähköpostilistalta, koska heille saapuu jo muutenkin liikaa sähköpostia. Etenkin jos yritys lähettää sähköpostia jatkuvalla syötöllä ja turhalla sisällöllä, asiakkaat tulevat varmasti poistumaan heidän listoiltaan.

MarketingSherpan tekemän kyselyn mukaan pääsyy sille, että asiakkaat poistuvat yritysten sähköpostilistoilta oli ”Saan liikaa sähköpostia ylipäätään”. Toiseksi suurin syy oli, että sähköposti ”ei ole relevanttia minulle”. Kolmanneksi suurin syy oli, että ”Saan liikaa sähköpostia tietyltä yritykseltä”.

Osa vastanneista kuvaili sähköpostia tylsäksi, itseään toistavaksi ja aina yrittämässä myydä jotakin.

2018 GetResponse:n teettämän sähköpostimarkkinointi raportin mukaan sähköpostien keskimääräinen avausmäärä oli 24,82% ja linkkien klikkaussuhde 4,07%. Nämä ovat melko hyviä lukuja sähköpostimarkkinoinnin standardien mukaan, mutta esimerkiksi tekstiviestien avausmäärään ja klikkaussuhteeseen nähden ne ovat heikkoja.

Pikaviestin applikaatiot valloittavat sosiaaliset verkostot

Neljä maailman suurinta pikaviestin applikaatiota ovat jo ohittaneet sosiaalisen median aktiivisten käyttäjien määrän. Pikaviestinten suosion kasvun myötä yritysten ja asiakkaiden vuorovaikutus on siirtynyt näille uusille alustoille.

Useiden lähteiden mukaan tekstiviestien keskimääräinen avausmäärä on 94% – 99% väliltä ja linkkien klikkaussuhde 36%.

Näiden lukujen perusteella, voimme odottaa lähes yhtä vaikuttavia tuloksia myös pikaviestin applikaatioilta. Nykyään voit saada jopa tekstiviestisi Facebook Messengerin kautta.

Chatlistan kerääminen

Chatbot-teknologian hyödyntämiseksi, tarvitaan vaikuttava aloitussivu, joka houkuttelee vierailijan aloittamaan chat-keskustelun. Heti kun vierailija avaa chatin, chatbot lähettää ensimmäisen viestin. Mikäli vierailija vastaa tähän viestiin chatbot lisää hänet automaattisesti omalle viestilistalleen.

Toinen vaihtoehto on lisätä opt-in nappi aloitussivulle, jota klikkaamalla chatbot lähettää avausviestin ja samaan aikaan lisää vierailijan omalle listalleen.

Tunnetun digimarkkinoinnin asiantuntijan, vaikuttajan ja yrittäjän Neil Patelin mukaan, hänen ystäviensä markkinointikampanja, joka toteutettiin käyttämällä Facebook Messengeriä, sai avausmääräksi 88% ja klikkaussuhteeksi 56%.

Näin hyvillä luvuilla vaikuttajat pystyvät kasvattamaan omia chattilistojaan nopeasti ja vähällä vaivalla.

Miten chatbotit tehostavat vaikuttajamarkkinointia?

Koska pikaviestintä applikaatioiden suosio on kasvanut räjähdysmäisesti, onkin vain loogista, että vaikuttajat ovat vuorovaikutuksessa seuraajiensa kanssa näiden alustojen kautta. Integroimalla chatbotti osaksi omaa vaikuttajamarkkinointikampanjaansa, he pystyvät käsittelemään useita asiakastiedusteluja yhtä aikaisesti, sekä tuottamaan liidejä, automatisoitua promootiota, keräämään arvokasta tietoa, ja tarjoamaan personoitua sisältöä kellon ympäri.

Vaikuttajilla on oma brändi, jota he haluavat promota ja monet seuraajat haluaisivat olla enemmän yhteydessä vaikuttajan kanssa. Valitettavasti, suuren seuraajapohjan lähettämiin satoihin, tai jopa tuhansiin kyselyihin vastaaminen on käytännössä mahdotonta, eikä vaikuttajilla ole alaisuudessaan chat-asiakaspalveluhenkilökuntaa, joka hoitaisi homman heidän puolestaan.

Tässä kohtaa chatbot astuu kehiin!

Hanki chatbotti, jonka persoona sopii juuri sinun brändillesi

Hyvin suunniteltu, tekoälyllinen chatbot, jonka ”luonne” sopii yhteen vaikuttajan brändin kanssa, tulee hoitamaan raskaimman taakan seuraajien kanssa käytävästä vuorovaikutuksesta, vaikuttajan puolesta. Kukaan ei halua jutella tavallisen ja tylsän botin kanssa, joka ei erotu muista boteista mitenkään. On siis erittäin tärkeää, että botille annetaan oikeanlainen persoona, joka auttaa ihmisiä yhdistämään botin vaikuttajan brändiin. Esimerkiksi antamalla chatbotille luonteenpiirteitä, jotka muistuttavat vaikuttajaa itseään on erinomainen tapa luoda erottuva chatbot.

Chatbotteja voidaan ohjelmoida käyttäytymään ja puhumaan monella eri tapaa. Kielianalyysin avulla botti pystyy ymmärtämään monimutkaisempaa kieltä, sekä mahdollisia kirjoitusvirheitä.

Vaikuttajan kanssa tehdyn yhteistyön avulla, chatbottien kehittäjät voivat tehdä botin, joka imitoi vaikuttajan puhetyyliä. Chatbot saadaan käyttämään samaa slangia, murretta, äänensävyä, tai sanastoa kuin vaikuttaja itse. Se jättää vierailijoille hauskan, personoidun kokemuksen botista.

Vaikka chatbotin persoona muistuttaisi todella vahvasti vaikuttajaa, tarkoitus ei kuitenkaan ole huijata vierailijoita luulemaan, että kyseessä on oikea ihminen. Esimerkiksi, jos Usain Bolt olisi osana vaikuttajamarkkinointi kampanjaa, joka hyödyntää chatbot teknologiaa, hänen bottinsa nimi voisi olla ”Usain Bot”. Tällöin vierailijat näkevät, että kyseessä on botti, mutta yhtä aikaa se antaa vaikutelman ainutlaatuisesta ”Usain Bolt chatbotista”.

Chatbotit kykenevät vastaamaan monelle ihmiselle yhtä aikaa

Siitä huolimatta, että vaikuttaja ehtisi itse vastata seuraajiensa kyselyihin, hän ei pysty keskustelemaan kaikkien käyttäjien kanssa yhtä aikaa. Sitä vastoin, chatbot pystyy hoitamaan lukuisien käyttäjien asiat yhtä aikaa, ilman mitään ongelmia. Sen lisäksi, chatbot tuottaa laajoja, kokonaisvaltaisia vastauksia kysymyksiin silmänräpäyksessä.

Chatbotit ovat mainio väline personoidun sisällön tuottamiseksi.

Riippuen vaikuttajan markkinaraosta, chatbot voidaan ohjelmoida tuottamaan juuri tälle yleisölle hyödyllistä sisältöä. Esimerkiksi personal trainer voisi käyttää bottia, joka antaa fitness ohjeita ja tietoa seuraajille. Käyttäjät voisivat myös kysellä botilta fitnekseen ja terveyteen liittyviä kysymyksiä, kuten minkälaisia treeniharjoitteita heidän tulisi tehdä, tai milloin on kannattavaa pitää lepopäivä, jne.

Chatbot toimii erinomaisena mainostyökaluna sponsoroivan yrityksen tuotteille. Se pystyy näyttämään seuraajille videoita, joissa vaikuttaja testaa ja suosittelee tuotteita. Kuten aiemmin mainittiin, ihmiset luottavat eniten tuntemiensa henkilöiden suosituksiin.

Uusimpien uutisten ja viikoittaisen sisällön jakaminen luonnistuu helposti chatbotin avulla. Käyttäjät voivat myös kysellä botilta tiettyyn aiheeseen liittyviä tietoja, sekä vanhoja uutisia.

Kaiken lisäksi, chatbotit keräävät tietoa jokaisesta keskustelustaan. Kun arvokasta tietoa on kerääntynyt riittävästi, sitä voidaan hyödyntää chatbotin kehittämisessä, niin että se pystyy tulevaisuudessa tarjoamaan entistä paremmin personoitua sisältöä kullekin seuraajalle. Myös vaikuttaja itse voi hyödyntää kerättyä tietoa oman sisältönsä optimoinnissa seuraajiensa tarpeiden mukaan.

Tekoälyllä varustettu chatbot pystyy koneoppimisen avulla hyödyntämään keskusteluista kerättyä dataa, niin että se pystyy tulevaisuudessa tarjoamaan vastauksia kysymyksiin joihin se ei aiemmin kyennyt vastaamaan.

Chatbot pysyy aktiivisena kellon ympäri

Tunnetuilla vaikuttajilla on seuraajia, joka puolella maailmaa, mikä aiheuttaa aikaeroja vaikuttajan ja seuraajien välillä. Monet seuraajat varmasti haluavat olla vuorovaikutuksessa brändin kanssa silloinkin, kun vaikuttaja on nukkumassa. Koska chatbot pysyy aktiivisena 24/7, ei vaikuttajan tarvitse huolehtia mahdollisista kyselyistä yön aikana.

Johtopäätös

Pikaviestinten korkeat avaus ja klikkaus lukemat osoittavat niiden tehokkuuden. Nyt vaikuttajilla on mahdollisuus hyödyntää näitä uusia kanavia, ja moninkertaistaa oman markkinointikampanjansa tuottavuus. Chatbottien tuoma etu vaikuttajille ja yrityksille on kiistaton. Sen avulla vaikuttajat voivat tarjota seuraajilleen palvelua, heidän käyttämillään pikaviestin alustoilla, missä tahansa ja koska tahansa. Automatisoitu palvelu säästää paljon aikaa, vaivaa, ja rahaa, sekä mahdollistaa tehokkaamman ja laajemman vuorovaikutuksen seuraajien kanssa.

Mistä ainutlaatuinen chatbot markkinointikamppanjaan?

Jos sinulla on omat nettisivut ja olet miettinyt chatbotin liittämistä oman yrityksesi tai brändisi ekosysteemiin, kannattaa sinun tutustua Kwork Innovaatiot Oy:hyn. Kwork on suomalainen yritys, joka on erikoistunut netti ja tekoäly teknologiaan. He valmistavat täysin asiakkaan tarpeiden mukaan räätälöityjä chatbotteja, joille saa tarkat kielianalyysit suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Kwork tarjoaa myös ulkoistettua chat-asiakaspalvelua, sekä chat ja chatbot koulutusta yrityksille, esimerkiksi Facebook Messengerin botti markkinointiin.